Financieel verslag 2022
BALANS 2022 | |||
ACTIVA | |||
2021 | 2022 | ||
Vaste activa | |||
Inventaris winkel | - | € - | |
Vlottende activa | |||
Voorraden | € 23.972 | € 24.059 | |
Vorderingen | € 1.063 | € 202 | |
Overige vorderingen | € 629 | € 550 | |
Liquide middelen | € 50.901 | € 46.610 | |
------------ | ------------ | ||
Totaal activa | € 76.565 | € 71.421 | |
PASSIVA | |||
Eigen vermogen | |||
Stichtingskapitaal | € 18.151 | € 18.151 | |
Algemene reserve | € 58.629 | € 56.958 | |
Resultaat boekjaar | € -1.672 | € -2.199 | |
------------ | ------------ | ||
€ 75.109 | € 72.909 | ||
Schulden op korte termijn | |||
Crediteuren | € 289 | € 461 | |
Overige schulden | € 54 | € 907 | |
Btw | € 1.114 | € 1.144 | |
------------ | ------------ | ||
€ 1.456 | € 2.511 | ||
Bijz. baten en lasten | |||
Lening PlusPlus | € -4.000 | ||
Totaal passiva | € 76.565 | € 71.421 | |
EXPLOITATIEREKENING 2022 | ||||
begroot | werkelijk | Realisatie | ||
in % | ||||
OPBRENGSTEN | ||||
Verkopen | € 64.662 | € 51.404 | 79% | |
Af: Inkopen minus inkoopkortingen | € -40.737 | € -31.072 | 76% | |
----------- | ----------- | ----------- | ||
Brutowinst | € 23.925 | 37% | € 20.332 | 85% |
BEDRIJFSKOSTEN | ||||
400 Personeelskosten | € 2.850 | € 2.304 | 81% | |
401 Algemene kosten | € 3.550 | € 2.139 | 60% | |
402 Inkoopkosten | € 500 | € 592 | 118% | |
403 Huisvestingskosten | € 15.000 | € 16.009 | 107% | |
404 Voorlichting en acties | € 1.150 | € 203 | 18% | |
410 Verkoopkosten | € 875 | € 1.289 | 147% | |
420 Afschrijvingskosten | € - | € - | ||
----------- | ----------- | ----------- | ||
€ 23.925 | € 22.537 | 94% | ||
€ - | ||||
BEDRIJFSRESULTAAT | - | € -2.204 | ||
BIJZONDERE BATEN/LASTEN | ||||
Subsidies en giften ontvangen | ||||
Subsidies en giften verstrekt | ||||
Bijzondere baten | ||||
Ontvangen rente | € 5 | |||
----------- | ----------- | |||
- | € 5 | |||
NETTO RESULTAAT | - | € -2.199 | ||
Financieel verslag 2021
Stichting Wereldwinkel Venray | |||
BALANS | |||
ACTIVA | |||
2.020 | 2021 | ||
Vaste activa | |||
Inventaris winkel | - | € - | |
Vlottende activa | |||
Voorraden | € 23.549 | € 23.972 | |
Vorderingen | € 787 | € 1.063 | |
Overige vorderingen | € 718 | € 629 | |
Liquide middelen | € 53.786 | € 50.901 | |
------------ | ------------ | ||
Totaal activa | € 78.839 | € 76.565 | |
PASSIVA | |||
Eigen vermogen | |||
Stichtingskapitaal | € 18.151 | € 18.151 | |
Algemene reserve | € 56.617 | € 58.629 | |
Resultaat boekjaar | € 2.013 | € -1.672 | |
------------ | ------------ | ||
€ 76.781 | € 75.109 | ||
Schulden op korte termijn | |||
Crediteuren | € 945 | € 289 | |
Overige schulden | € 46 | € 54 | |
Btw | € 1.067 | € 1.114 | |
------------ | ------------ | ||
€ 2.058 | € 1.456 | ||
Totaal passiva | € 78.839 | € 76.565 |
|
Financieel Verslag 2019
Vanaf 2019 moet de verslaglegging voldoen aan de Anbi standaarden.
Hieronder de link naar de verslaglegging in het nieuwe Ambi-formulier voor het jaar 2019:
Anbi 2020 - 2019
Afhankelijk van de eigen pc-instellingen, kan het zijn dat het pdf-bestand niet meteen opent, maar gedownlaod wordt. Kijk dan even bij de downlaods.
Financieel Verslag 2018
EXPLOITATIEREKENING 2018 | |||||||
begroot | werkelijk | Realisatie | |||||
in % | |||||||
OPBRENGSTEN | |||||||
€ | € | ||||||
Verkopen | 70,000 | 56,659 | 81% | ||||
Af: Inkopen minus inkoopkortingen | 41,500- | 35,940- | 87% | ||||
----------- | ----------- | ----------- | |||||
Brutowinst | 28,500 | 20,719 | 73% | ||||
BEDRIJFSKOSTEN | |||||||
400 Personeelskosten | 2,850 | 2,368 | 83% | ||||
401 Algemene kosten | 3,550 | 5,724 | 161% | ||||
402 Inkoopkosten | 2,950 | 1,911 | 65% | ||||
403 Huisvestingskosten | 15,000 | 14,860 | 99% | ||||
404 Voorlichting en acties | 1,150 | 739 | 64% | ||||
410 Verkoopkosten | 875 | 448 | 51% | ||||
420 Afschrijvingskosten | 2,400 | 1,991 | 83% | ||||
----------- | ----------- | ----------- | |||||
28,775 | 28,041 | 97% | |||||
BEDRIJFSRESULTAAT | 275- | 7,322- | |||||
BIJZONDERE BATEN/LASTEN | |||||||
Subsidies en giften ontvangen | |||||||
Subsidies en giften verstrekt | |||||||
Bijzondere baten | |||||||
Ontvangen rente | 16 | ||||||
----------- | ----------- | ||||||
- | 16 | ||||||
NETTO RESULTAAT | 275- | 7,306- |
BALANS 2018 | |||
ACTIVA | |||
2017 | 2018 | ||
Vaste activa | |||
Inventaris winkel | € 1,991 | € - | |
Vlottende activa | |||
Voorraden | € 23,742 | € 23,246 | |
Vorderingen | € 285 | € 24 | |
Overige vorderingen | € 3,662 | € 1,262 | |
Liquide middelen | € 59,228 | € 56,668 | |
------------ | ------------ | ||
€ 86,917 | € 81,201 | ||
Totaal activa | € 88,908 | € 81,201 | |
PASSIVA | |||
Eigen vermogen | |||
Stichtingskapitaal | € 18,151 | € 18,151 | |
Algemene reserve | € 63,368 | € 67,121 | |
Resultaat boekjaar | € 3,753 | € -7,307 | |
------------ | ------------ | ||
€ 85,272 | € 77,965 | ||
Schulden op korte termijn | |||
Crediteuren | € 1,175 | € 1,027 | |
Overige schulden | € 642 | € 221 | |
Btw | € 1,820 | € 1,988 | |
------------ | ------------ | ||
€ 3,636 | € 3,236 | ||
Totaal passiva | € 88,908 | € 81,201 |
Financieel Verslag 2017
Staat van baten en lasten | 2017 | 2016 |
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
Omzet | 69.252 | 79.241 |
Inkoopwaarde van de omzet | 40.703 | 49.224 |
Brutomarge | 28.549 | 30.017 |
|
|
|
Lasten |
|
|
Personeelslasten | 2.238 | 2.426 |
Huisvestingskosten | 14.319 | 13.766 |
Overige kosten | 9.198 | 13.635 |
|
|
|
Bedrijfsresultaat | 2.794 | 190 |
|
|
|
Financiële baten en lasten | 51 | 154 |
Bijdragen van particulieren | 0 | 0 |
Bijdragen van organisaties | 958 | 3.000 |
Andere bijzondere baten en lasten | -50 | -50 |
Resultaat | 3.753 | 3.295 |
|
|
|
Balans |
|
|
|
|
|
Activa | 31-12-2017 | 31-12-2016 |
|
|
|
Vaste activa | 1.991 | 4.588 |
Voorraden | 23.742 | 24.064 |
Lange termijn vorderingen | 0 | 300 |
Debiteuren | 285 | 939 |
Liquide middelen | 59.228 | 55.577 |
Overlopende activa | 3.662 | 790 |
|
|
|
Totaal | 88.908 | 86.258 |
|
|
|
Passiva |
|
|
|
|
|
Eigen vermogen | 85.272 | 81.519 |
Crediteuren | 1.175 | 222 |
Te betalen OB | 1.820 | 1.309 |
Overlopende passiva | 641 | 3.208 |
|
|
|
Totaal | 88.908 | 86.258 |
Jaarverslag 2016:
Het jaar 2016 was een bijzonder jaar. Onze voorzitter Jos Verhagen moest vanwege gezondheidsredenen stoppen met zijn activiteiten. Aangezien ik al in de Wereldwinkel had gewerkt, heb ik het verzoek om voorzitter te worden, met plezier aangenomen.
Dit jaar hadden wij helaas ook te maken met enkele ernstig zieke medewerkers. We hebben daarom vaak een beroep moeten doen op de collega's. Gelukkig is het steeds weer opgelost en wij zijn dan ook supertrots op onze medewerkers.
Onze buren, Schouwburg Venray is flink aan het verbouwen geweest en natuurlijk hebben wij daar flink overlast van gehad. Een etalage konden wij niet gebruiken en dat hebben wij ook gemerkt in onze omzet. We zijn steeds goed met elkaar blijven communiceren en daardoor steeds weer tot goede oplossingen gekomen.
Wij zijn er trots op dat wij grenzen aan zo'n prachtig gebouw. De 'huiskamer van Venray'.
De Wereldwinkel maakt deel uit van de centrumwinkeliers en wij proberen ons zoveel mogelijk te conformeren aan hun besluiten. Toen onze medewerkers aangaven steeds meer problemen te krijgen met de openingstijden hebben wij besloten deze per 1 januari 2017 aan te passen.
Wij zien om ons heen dat veel winkels het moeilijk hebben, ook Wereldwinkels. Wereldwinkel Venray draait een stabiele omzet door de inzet van velen en dat zullen we blijven doen om onze omzet te verbeteren.
Elly van Dijck
DOELSTELLING WERELDWINKEL
Samen met enkele internationale eerlijke handelsorganisaties hebben de Nederlandse Wereldwinkels aangegeven wat fairtrade producten en eerlijke handel feitelijk dienen te behelzen. Het moet gaan om handel met respect voor mens en milieu. Het product moet onder menswaardige omstandigheden tot stand zijn gekomen. Mannen en vrouwen dienen gelijk behandeld te worden. Er worden duurzame handelsrelaties met de producenten gesloten en hen wordt een leefbaar loon gegeven voor hun producten. Zij krijgen ondersteuning bij de productontwikkeling. En de handelsketen moet transparant zijn.
GEGEVENS WERELDWINKEL VENRAY
Adres
De Bleek 82
5801 MD VENRAY
Tel: 0478-588571
wereldwinkelvenray@gmail.com
Openingstijden
Eind 2016 is besloten om de winkeltijden per 1 januari 2017 te wijzigen:
2016: vanaf 1 januari 2017:
maandag 12.00 tot 18.00 uur 12.00 tot 17.30 uur
dinsdag t/m donderdag 09.30 tot 18.00 uur 09.30 tot 17.30 uur
vrijdag 09.30 tot 21.00 uur 09.30 tot 20.00 uur
zaterdag 09.30 tot 17.00 uur 09.30 tot 17.00 uur
koopzondagen 12.00 tot 17.00 uur 12.00 tot 17.00 uur
Er worden ook producten verkocht tijdens informatieavonden, braderieën en kerstmarkten, maar dat neemt wel af. Behalve over landelijke Wereldwinkel-cadeaubonnen beschikt Wereldwinkel Venray sinds 2015 (samen met Wereldwinkel Boxmeer) over eigen cadeaubonnen. In de winkel kunnen ook VVV-bonnen worden ingewisseld.
Kengetallen 2015
Verkoopoppervlakte winkel De Bleek 75m2
Totale vloeroppervlakte De Bleek 80 m2
Oppervlakte voorraadkelder 80 m2
Aantal medewerkers 30 personen
Omzet 2015 ca. € 80.000,-
Gemiddeld aantal klanten per maand 584
Gemiddeld aankoopbedrag € 11,33
Verzorgingsgebied 43.000 inwoners
Omzet per inwoner in 2015 € 1,86
Voorzitter Elly van Dijck
Secretaris Dorine Pappers
Penningmeester Ton van de Voort
Medewerkerscoördinator Marie-Louise Janssen-Slits
PR Marianne Wils
Bestuurslid Retail Antoon Verlinden
Er heeft een bestuurswisseling plaats gevonden. Jos Verhagen is vanwege gezondheidsredenen gestopt met het voorzitterschap. Elly van Dijck, een voormalig medewerker van de winkel, heeft deze taak overgenomen.
MEDEWERKERS
Algemeen
De Wereldwinkel draait volledig op de inzet van vrijwilligers. Zij onderschrijven de doelstelling van de Wereldwinkel en nemen deel aan de vergaderingen en scholing. Gezamenlijk dragen zij de verantwoording voor de Wereldwinkel. Medewerkers die in de winkel staan, stellen zich in principe een dagdeel per week daarvoor beschikbaar.
Met nieuwe medewerkers houdt de medewerkerscoördinator een gesprek om te toetsen of de kandidaat geschikt is. Vervolgens wordt er een geschikte inwerkplek gezocht en mogelijk een vaste werkplek. Na ongeveer twee maanden volgt er een tweede gesprek. Bij wederzijds goedvinden volgt er een vrijwilligerscontract.
Leerlingen van het Raayland College kunnen tijdens hun maatschappelijke stage van 30 uur kennis maken met het vrijwilligerswerk in de Wereldwinkel. De medewerkerscoördinator heeft een kennismakingsgesprek met hen op school of in de winkel.
De stage wordt aaneengesloten gedurende een volle week gelopen. Dit heeft als voordeel dat dan meerdere medewerkers hen kunnen begeleiden. Iedereen heeft een andere invalshoek.
Voor reparaties en klusjes zorgt Bernard van Berlo. Hij doet dit ook met groot enthousiasme.
Sjef Pappers is onze winkelcoördinator. Sjef draagt niet alleen zorg voor een goed functionerend kassasysteem in de winkel en geeft op basis van de kassa-informatie inzicht in het verloop van de omzet, de inkoopbehoefte en lokale verkoopsuccessen. Hij is intern de man die het reilen en zeilen van de winkel in alle details kent.
Het aantal medewerkers is hetzelfde gebleven. Mirjam Gommans heeft ons team verlaten en Truus Peters is er bij gekomen.
Op woensdag 1 juni 2016 vond het jaarlijkse etentje met de medewerkers plaats bij Eda Specialiteiten in Venray.
Jubilarissen:
Dorine Pappers was dit jaar 25 jaar secretaris van de Wereldwinkel.
Tilly van de Pas en Petra de Back vierden het feit dat ze tien jaar werkzaam waren als medewerker van onze winkel.
Gedrieën werden zij op het jaarlijkse etentje in het zonnetje gezet.
Medewerkers per 31 december 2016
Petra de Back – Bernard van Berlo – Marian Broers – Bep van Casteren – Thea Cuypers – Elly van Dijck – Lenie van Dijk – Lenie Dusch – Nicke van Gerven – Mia Goumans – Lonneke Hermans – Mia Houba – Marian Houwen – Marie-Louise Janssen-Slits – Marjolijn Jeuken – Margriet Litjens – Karla Menger – Annie van Mil – Mariet Min – Dorine Pappers – Sjef Pappers – Tilly van de Pas – Joke Peeters – Truus Peters – Ivanka Pistora – Truce Rutten –Riet Smits –Nellie Thomassen – Marianne Vayssier – Diny van de Venne – Josje Verhoeven – Antoon Verlinden –Ton van de Voort – Berna Wilms – Marianne Wils
Public Relations
Een goede PR is voor de Wereldwinkel van groot belang. Niet alleen om over het voetlicht te krijgen wat de Wereldwinkel is en doet, maar ook natuurlijk ook om een zo hoog mogelijke omzet te behalen.
Afgelopen jaar is er geadverteerd in Venray Bloeit Magazine. Het magazine, mede uitgegeven door Peel en Maas, heeft een groot bereik.
Dit magazine wordt uitgegeven in de week voor de koopzondagen. De koopzondagen zijn steeds de laatste zondag van de maand. De Centrumwinkeliers koppelen steeds een thema aan deze koopzondag. Elke maand wordt er een stukje afgeleverd waarin er ingegaan word op deze thema's. Echter een actie die de Wereldwinkel er aan koppelde had een teleurstellend resultaat.
Eenmaal is er geadverteerd in 'Hallo Horst' toen zij een editie aan Venray heeft gewijd.
Onlangs is er overleg geweest met Christ van de Munckhof. We bekijken nu per maand of wij adverteren in Venray Bloeit Magazine
Winkelperikelen
Verbouwing schouwburg
Van juni tot december werden we ingesloten door bouwactiviteiten van de Schouwburg. Alles ging in goed overleg en we hoefden nooit de winkel te sluiten. Maar wel waren we een etalage kwijt en zag het er van een afstand niet altijd even uitnodigend uit.
Food
In 2016 was het opvallend dat er steeds minder food producten werden verkocht. Door lagere verkopen werd het voor verschillende producten moeilijk om deze binnen de houdbaarheidsdatum te verkopen. Daardoor moesten we noodgedwongen afscheid nemen van diverse producten.
Dat gold beslist niet voor de Tony Chocolonely, die steeds populairder werd.
Kassasysteem
De Landelijke Vereniging bleef de lancering van een nieuw kassasysteem steeds uitstellen. Daarbij werden steeds meer 'uitbreidingen' bedacht om aan het nieuwe standaard systeem te veranderen. Het geloof in het nieuwe systeem was in de laatste maanden van 2016 zo laag geworden, dat is besloten om een zeer noodzakelijke nieuwe computer aan te schaffen en verder te draaien op het vertrouwde Blue Retail. Deze is besteld voor levering begin januari 2017; dit om de Kerstverkopen niet te verstoren.
Inkoop
Door twee langdurig ernstig zieke medewerkers, was het soms behelpen binnen de groep inkopers. In de loop van het jaar is er versterking bij gekomen.
WERKWIJZE
Inkoop
De inkoop wordt gedaan door een groep medewerkers die onderling de taken heeft verdeeld en die er gezamenlijk voor zorgt dat er op alle terreinen een gevarieerd aanbod in de winkel verkrijgbaar is. De voorraden worden op peil gehouden door in Culemborg regelmatig inkopen te doen bij Fair Trade Original, Fair Plaza, waar een zestiental importeurs hun artikelen te koop aanbiedt. Verder wordt er ingekocht bij Cerro Azul en Het Voorraadhuis.
Per jaar komen er een of twee landelijke folders uit. De verspreiding vindt plaats in de hele gemeente Venray. Hiervoor worden dan extra inkopen gedaan.
Het assortiment levensmiddelen en wijn wordt verzorgd door Marian Broers en Nellie Thomassen, die meestal eenmaal per twee weken een food-pallet bestellen die franco wordt afgeleverd.
Marian Ho